W trzecią sobotę czerwca spotykamy się z Odkrywcami na ostatnich przed wakacjami zajęciach. Jak zwykle zapewnimy odpowiednią dawkę wrażeń i zatankujemy naszych słuchaczy właściwą ilością dobrze podanej wiedzy 🙂
A jakie zagadnienia będą poruszać Młodzi Naukowcy z pierwszego roku?
Już małe dzieci wiedzą, że można kogoś zrobić w balona, czyli ośmieszyć, ale czy można zrobić coś naukowego i poważnego z balonów? Na to pytanie odpowiedzą Szaleni Naukowcy Pana Korka przeprowadzając odlotowe, wystrzałowe, wybuchowe, drgające, kłujące, elektryzujące i parzące eksperymenty z wykorzystaniem balonów. W rękach uczestników warsztatów balony zawyją i przejdą próbę ognia. Sprawdzimy, czy łatwo jest przebić balon szpikulcem. Naukowcy spróbują napompować balon za pomocą różnych reakcji chemicznych, a jak znajdzie się śmiałek, to sprawdzimy wybuchowość otrzymanych gazów. Nie zabraknie także balonowej naukowej pamiątki z zajęć.
Podczas kolejnego warsztatu dzieci dowiedzą się więcej o OGNIU jako niebezpiecznym i pięknym żywiole natury. Dowiedzą się co jest potrzebne żeby powstał ogień i czy człowiek potrafi go ujarzmić. Lizną też nieco historii i przypomną sobie od kiedy ludzie posługują się ogniem i do jakich celów go używamy. Dzieci pod czujnym okiem prowadzącego będą próbowały rozpalić ognisko sposobami naszych przodków oraz za pomocą tajników nauki. Na koniec cała grupa rozkręci ogniste tornado!
Pozostając przy temacie człowieka, zajrzymy także nieco do jego wnętrza… Podczas zajęć z zakresu fizjologii dzieci dowiedzą się dokąd trafia posiłek, którędy „wędruje” i co się z nim dzieje „po drodze”, jakie narządy naszego organizmu biorą udział w jego przetwarzaniu, jak to się dzieje, że pokarm przesuwa się wewnątrz skomplikowanego „rurociągu” jakim jest przewód pokarmowy. Brzmi jak nudna lekcja biologii? NIC BARDZIEJ MYLNEGO! Dzieci podczas zajęć zbudują model układu pokarmowego i same będą „odgrywać” procesy transportu, trawienia i wchłaniania pokarmu. Na zakończenie sprawdzą, czy przewód pokarmowy człowieka ułożony w linii prostej, zmieści się w sali wykładowej.
Słuchacze z II roku dla odmiany zasiądą m.in. w kuchni 😉 Ale nie byle jakiej!
Kuchnia molekularna zawdzięcza swoją nazwę pojęciu molekuły, czyli cząsteczki. Wszystko zaczęło się za sprawą pochodzącego z Węgier fizyka Nicholasa Kurti oraz francuskiego chemika Hervé Thisa, którzy pod koniec lat 80. XX wieku badali wzajemne oddziaływanie związków chemicznych zawartych w żywności oraz ich zachowanie w danej temperaturze i środowisku. Młodzi badacze pod czujnym okiem naukowców Pana Korka potraktują znane produkty spożywcze jak laboratoryjne substancje. Zdrowe, soczyste owoce i warzywa zamienią się w zbiory molekuł, które poddane zostaną nisko- i wysokoobrotowej obróbce mechanicznej. Rozbite na cząsteczki składniki jedzenia zostaną wystawione na działanie ekstremalnie niskiej temperatury ciekłego azotu — minus 196°C. Młodzi naukowcy sprawdzą wpływ alginianu sodu, chlorku wapnia i agaru na różne produkty żywnościowe. Naukowe podejście do gotowania, kontrolowane procesy fizyczno-chemiczne i niecodzienne składniki pozwolą przyrządzić ekstrawaganckie potrawy, a znane powszechnie smaki przyjmują zaskakujące formy.
Na drugich warsztatach z Szalonymi Naukowcami Pana Korka młodzi studenci dowiedzą się, czym jest ładunek elektryczny. Sprawdzimy, jak ładunki elektryczne oddziałują na siebie i w jaki sposób można naelektryzować rożne przedmioty. Poznamy także różnicę między napięciem a prądem elektrycznym oraz sposób pomiaru tych wielkości. Wspólnie zbudujemy ogniwa elektrochemiczne wykorzystując łatwo dostępne przedmioty. Z odważnych studentów stworzymy żywą baterię elektryczną. W miarę trwania warsztatów napięcie będzie rosło, by osiągnąć ekstremalną wartość ponad stu tysięcy woltów! Zapowiada się zatem burza z prawdziwymi piorunami.
Trzeci temat warsztatów w tym dniu to świat symetrii. Odbicie w lustrze towarzyszy nam przez całe życie, ale co tak właściwie ono przedstawia? Podczas zajęć dzieci będą starały się odpowiedzieć czym właściwie jest odbicie w lustrze. Warsztat rozpocznie się od pojedynczego lustra i eksperymentów z symetrią różnych przedmiotów. Dodając kolejne lustra dzieci wraz z prowadzącym stworzą zaskakujące i kolorowe obrazy a stacje doświadczalne pozwolą zajrzeć w niekończący się tunel oraz stworzyć zabawne kolarze z własnych twarzy.
Gwarantujemy w tym dniu dobrą i naukową zabawę!
Opisy zajęć przygotowane w oparciu o informacje od prowadzących zajęcia: